اطلاعات عمومی, مقالات سایت

تاریخچه استفاده از سنگ در صنعت ساختمان

تاریخچه استفاده از سنگ

تاریخچه استفاده از سنگ: سنگ یکی از اولین مصالح ساختمانی بوده که انسان ها برای ساختن ابزار، پناهگاه ها و رفع نیاز خود استفاده می کردند. عصر های کهن سنگی و پارینه سنگی نشان دهنده دوره هایی می باشد که در آن استفاده سنگ بر فلز و دیگر مصالح ساختمانی اولویت داشته است. شواهد این مطلب در خانه هایی که 7000 سال قبل در شمال ایران از سنگ ساخته شده اند می باشد.

تاریخچه استفاده از سنگ

تاریخچه استفاده از سنگ

در ساختمان هایی که با سنگ ساخته می شوند از سنگ لاشه همراه با ملات های آهک و گچ استفاده شده است چنانچه باید اقرار کرد که گرچه سنگ ها به علت وزن زیاد و مشکلات حمل و نقل و استخراج تا حدودی جای خود را به مصالحی نظیر آجر داده اند اما همچنان اهمیت خود را در ساختمان های سنگین و سخت نظیر تونل ها، بهمن گیرها، پل ها، دیوار های حائل و کرسی چین ها و سنگ چین ها و حتی استفاده از سنگ در نمای ساختمان و … حفظ کرده است.

در مشاهده ویژگی های سنگ ها مواردی مثل مقاومت در برابر کشش، تحمل فشار، نفوذ پذیری، انتشار امواج، پایداری و در نظر گرفتن امتداد لایه بندی و سطوح ضعیف درعملیات که باید در این مورد توضیح داد که سنگ ها براساس نوع شان دارای سطوحی هستند که در آن ها نیروی چسبندگی و اتصال دانه ها نسبت به لایه های دیگر کمتر و یا حداقل است و این مشخصات می تواند از اهمیت فراوانی در مطالعه سنگ ها برخوردار باشد. در مجموع باید مقاومت سنگ ساختمانی بدون شیار، خلل، ترک، رگه و فرج پوسیدگی و لایه سست باشد و تا جایی که امکان دارد رنگی یکنواخت داشته باشد. به طور کلی سنگ طبیعی را که دارای مقاومت به اندازه در شرایط جوی و رنگ جذابی باشد می توان در عملیات ساختمانی و به صورت سنگ ستون، سنگ درپوش، سنگ باربر، سنگ پلاک، سنگ قواره، سنگ لاشه و حتی به صورت ظروف و وسایل سنگی به کار برد. روش تهیه سنگ ها و انواع آن قطعات بزرگ سنگی که از معدن حاصل می کنند به نام “سنگ قله” معروف است سنگ قله نباید در زیر تیغه برش خرد شود و تا جایی که امکان دارد بزرگ و قابل حمل باشد. سنگ قله را به وسیله دیلم، دست انفجار و یا برش از معدن به دست می آوردند و بسته به نوع جنس و کارایی آن در کارخانه به وسیله عملیات مکانیکی آماده کار می سازند. سنگ های با کاربرد خشن و باربر را به وسیله تیشه و چکش حاضر می نمایند و سنگ های تزئینی را اول برش داده و در زمان برش شستشو می دهند تا سنگ را شسته و خاک آن را بزدایند. آن گاه باتوجه به اهمیت و مرغوبیت سنگ، آن را ساب و جلا می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *