اطلاعات عمومی, مقالات سایت

معرفی انواع سنگ

انواع سنگ

در ادامه مقاله قبل که با عنوان “سنگ چیست” توضیحاتی در مورد نحوه تشکیل سنگ را دادیم، اکنون در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سنگ که توسط صنایع فروش سنگ گیتی تهیه گردیده است می پردازیم. سنگ ها شامل انواع مختلف می باشند که در ادامه آن هارا نام برده و توضیحات مختصری در مورد آنها می دهیم.

انواع سنگ

انواع سنگ

  1. سنگ های رسوبی
  2. سنگ های دگرگونی
  3. سنگ های آذرین

1- معرفی سنگ های رسوبی

دسته ای از سنگ ها براثر ته نشین شدن مواد داخل آب تشکیل شده اند. این مواد به دلیل سنگین بودن به اعماق دریا رفته و روی هم قرار می گیرند که این مواد پس از سخت شدن سنگ هایی را پدید می آورند که این نوع سنگ را سنگ های رسوبی (sedimentary rock) می نامند.
سنگ های رسوبی محل ذخیره و انتقال آب های زیرزمینی هستند و به دلیل وجود ذخایر زغال سنگ، نفت، گاز، نمک، کانی های مختلف آهن دار در آنها به عنوان ماده ی اولیه برخی صنایع، اهمیت اقتصادی بسیار زیادی دارند.

2- معرفی سنگ های دگرگونی

به مجموعه واکنش هایی که تحت تأثیر شرایط خاص موجب تغییر ترکیب کانی سنگ ها می شود و یک سنگ را در حالت جامد به سنگ دیگری تبدیل می کند، دگرگونی (metamorphic rock) یا به اصطلاح تئوریک متامورفیسم می گویند. سنگ مرمریت یا سنگ مرمر به عنوان یک سنگ دگرگونی شناخته شده است که از تأثیر شرایط دگرگونی روی آهک تشکیل می شود.

3- معرفی سنگ های آذرین

سنگ آذرین (igneous rock) :زمانی که به سمت عمق زمین پیش بروید، دما در این قسمت از کره زمین بالاتر خواهد رفت و در اعماق زیاد کره زمین، دما بیشتر از آن حدی خواهد شد که برای ذوب سنگ ها در سطح زمین مورد نیاز است. زمانی تصور بر این بود که آنچه در زیر پوسته زمین پنهان شده بوده است، حالتی مذاب را دارا است.
امروزه اغلب کارشناسان زمین شناسی بر این عقیده اند که با وجود دمای بالا، موادی که درون زمین هستند، نمی توانند به حالت مذاب باشند، چراکه فشارهای بسیار زیادی که از بالا بر روی آن ها وارد می شود، مانع ذوب شدن سنگ ها در اعماق زیاد می شود.
این مواد تنها در نقاطی از اعماق زمین مانند مذاب و سیال درمی آیند که به دلیل حرکت ورقه های سنگ کره، از مقدار فشار کمتر شود یا سنگ های سطحی زمین به عمقی برسند که مقدار گرما به دور از تحمل آ ن ها باشد.
هر کجا که سنگ ها ذوب شوند، ماده مذاب به دلیل سیال شدن به سمت بالا به حرکت درمی آید و راه خود را به خارج از پوسته باز می کند و گدازه را پدید می آورد. گدازه ها پس از اینکه سرد می شوند، سنگ های آذرین بیرونی را می سازند، اما اگر ماده ی مذاب نتواند به سطح زمین دست پیدا کند، مجدد در داخل پوسته جامد می شود و سنگ های آذرین درونی را تشکیل می دهد.
از انواع سنگ های آذرین درونی می توان به سنگ گرانیت اشاره کرد و از انواع سنگ های آذرین بیرونی، سنگ بازالت شناخته می شود.

 

برای استعلام قیمت سنگ تراورتن آبگرم محلات می بایست با شماره موبایل مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *