اطلاعات عمومی, سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

اهمیت انتخاب سنگ نما در آب و هوای مختلف

سنگ نما تراورتن ، سنگ تراورتن نما ، سنگ برای نمای ساختمان ، سنگ نما ، سنگ تراورتن برای نما ، سنگ تراورتن آبگرم محلات برای نمای ساختمان ، سنگ تراورتن ابگرم محلات ، سنگ تراورتن در مناطق سردسیر و گرمسیر ، سنگ نما در آب و هوای مختلف

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب سنگ نما حتما بایستی مورد توجه قرار گیرد، شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر است، چرا که سنگ ها از نظر ساختار و نیز بافت تفاوت هایی با یکدیگر دارند و بهتر است بسته به شرایط آب و هوایی مختلف سنگ های متناسب با شرایط محیطی انتخاب شوند. یکی از سنگ هایی که با آب و هوای متنوع ایران سازگاری دارد سنگ تراورتن است.

سنگ تراورتن بهترین انتخاب برای آب و هوای سرد و یخبندان

این نوع سنگ ها با وجود اینکه متخلخل هستند و امکان تخریب در اثر یخ زدگی برای سنگ های متخلخل بالاست ولی به دلیل استفاده از رزین و اپوکسی در فرایند فراوری سنگ تراورتن، حفرات موجود در آن پر شده و حتی گفته می شود وجود تخلخل در قسمت پشتی این سنگ یک نوع مزیت به حساب می آید چرا که باعث چسبندگی سنگ با ملات شده و درصد احتمال سقوط سنگ را کاهش می دهد.

سنگ تراورتن بهترین انتخاب برای آب و هوای مرطوب شمال

علاوه بر تخریب سنگ های نما در اثر یخ زدگی در آب و هوای سرد استان های کوهستانی، از دیگر تاثیرات آب و هوا روی سنگ ها می توان به ریزش سنگ ها پس از نفوذ آب از بنای ساختمان، یا ترک خوردگی یا شکستگی آنها بر اثر بارش های شدید باران اشاره کرد، این خاصیت مختص آب و هوای شمال کشور است، از این رو استفاده از سنگ های آهکی که توان چندانی در برابر بارش باران ندارند برای آب و هوای شما به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سنگ تراورتن و به ویژه سنگ تراورتن آبگرم محلات جزء بهترین گزینه ها برای نمای ساختمان های مناطق شرجی و مرطوب شمال کشور است، این خاصیت مهم سنگ تراورتن ابگرم محلات به دلیل میزان آهک پایین در این سنگ ها است که جذب آب پایین تری داشته و در برابر سایش مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

در انتخاب سنگ نما در آب و هوای مختلف بویژه برای مناطق مرطوب به عناصر موجود در سنگ نیز بایستی توجه کرد، به عنوان مثال سنگ های گرانیتی که دارای آهن در ترکیبات خود هستند به هیچ عنوان مناسب این شرایط آب و هوایی نیستند چون خیلی سریع آهن موجود در سنگ زنگ زده و نمای زشتی به ساختمان می دهد، بنابراین سنگ تراورتن از گزینه های ایده آل برای مناطق شمالی کشور می باشد.

سنگ تراورتن انتخابی مناسب برای مناطق با آب و هوای گرم و خشک

از دیگر مسائلی که اهمیت آب و هوا را در انتخاب یک سنگ نمای مناسب نشان می دهد این است که سنگ در اثر تابش مستقیم آفتاب و اشعه UV ناشی از آن مقاومت خوبی از خود نشان دهد، از آنجائیکه بسیاری از سنگ ها براقیت خود را در اثر تابش مستقیم آفتاب از دست می دهند بنابراین انتخاب هر نوع سنگی برای این آب و هوا امکانپذیر نخواهد بود. سنگ تراورتن محلات جزء سنگ هایی است که از مقاومت بالایی در برابر گرما، اشعه UV و رطوبت برخوردار بوده، گرما را به خود جذب نکرده و سطح آن در اکثر مواقع خنک است، پس می توان گفت سنگ تراورتن بهترین انتخاب برای سنگ نما در شرایط آب و هوایی گرم است.

به عنوان سخن آخر اینکه تاثیر شرایط آب و هوایی محل زندگی خود بر ماندگاری و دوام سنگ نماهای انتخابی خود را در نظر بگیرید، از آنجائیکه شرایط و نحوه تشکیل هر کدام از سنگ ها از جمله سنگ تراورتن، سنگ مرمر و … متفاوت از همدیگر است بنابراین استحکام آنها در شرایط آب و هوایی مختلف نیز متفاوت از هم خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *