سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

تراورتن در مشهد

تراورتن در مشهد

سنگ تراورتن در مشهد

تراورتن از دسته سنگ های آهکی و رسوبی است که به جا مانده از چشمه های آب گرم می باشد. استخراج انبوه این سنگ از دل کوه ها صورت می گیرد. تاریخچه استفاده از تراورتن به یونان باستان و حتی دورتر از آن برمی گردد در ایران نیز معادن زیادی وجود دارد که در آن ها تراورتن را به روش های مختلف استخراج می کنند.هرچه کوپه های سنگ در زمان استخراج بزرگتر بوده باشند بهتر است زیرا، در هنگام برشکاری می‌توان به اندازه استاندارد و اسلوب سنگ رسید. در پایان مطلب به معرفی یکی از این معادن می پردازیم.

تراورتن در مشهد

تراورتن در مشهد

چرا سنگ تراورتن برای نمای شهری مشهد مناسب است؟

برای انتخاب مصالح ساختمانی در هر مکان باید با توجه به شرایط اقلیمی و مکان جغرافیایی آن منطقه مواردی را بررسی کرد، مثلاً: بافت شهری، سبک معماری، آب و هوا، میزان گرما و سرما و رطوبت و … اگر شهر مورد نظر مشهد باشد باید بدانیم که این شهر در تابستان ها هوایی گرم و خشک و زمستان‌ها سرد و مرطوب دارد، معماری به دو سبک کلاسیک و مدرن دیده می شود و به دلیل پذیرش بالای گردشگر شهری مهمان پذیر است، پس زیبایی محیط شهری ارتباط نزدیکی با رونق هتل ها، مکان های تجاری و مسکونی دارد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد اولین وسیله ای که برای نمای بیرونی ساختمان به ذهن می‌ رسد، سنگ تراورتن است زیرا:

  • در رنگ های متنوع یافت می شود.
  • ساب پذیری خوبی دارد.
  • در نمای رومی کلاسیک و مدرن کارایی دارد.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد به طوری که در فصل گرما و خشکی تابستان، وزش باد شدید تابش مستقیم خورشید مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.
  • در زمستان های سرد و مرطوب نیز به آن گزند وارد نمی شود و از شکستگی، ترک خوردگی و شوره زدگی در امان می ماند.
    بی دلیل نیست که تراورتن را عایق حرارتی و صوتی مینامند.

خصوصیات سنگ تراورتن آبگرم محلات

از نمونه تراورتن های مطرح بازار سنگ تراورتن آبگرم محلات است و دارای کیفیتی عالی می باشد. این سنگ رنگ ثابتی داشته و به راحتی تمیز می شود. در برابر آتش سوزی مقاوم است و دچار شوره نمی شود. با توجه به درجه بندی تخلخل مناسبی دارند و به صورت عمده و جزئی به روش اینترنتی و حضوری به فروش میرسد. تراورتن محلات با کیفیت بالایی فرآوری شده و در نمونه بی موج سطح آن مانند آینه شفاف است. این سنگ در ابعاد استاندارد در فروشگاه های سنگ موجود می باشد.
معادن تراورتن آبگرم محلات از معادن شناخته شده ایران هستند که ۱۲٪ از ثروت سنگ تراورتن کل جهان را به خود اختصاص داده اند. به طور خلاصه متراژ این معادن ۲/۲۴ کیلومتر مربع می باشد. طبق آمار سال ۹۲ سالانه ۸۰۰۰۰ تن تراورتن از آن استخراج می شود. با بررسی های کارشناسی طبق شرایط آب و هوایی منطقه محلات تراورتن را به روش ماشین اره زنجیری استخراج می کنند، به همین خاطر کوپه های سنگ در اندازه بزرگ و استاندارد به دست می آیند و زمان فرآوری و پرداخت در ابعاد دلخواه برش داده می شوند (معمولا عرض ۴۰ سانتی متر و طول آزاد و ضخامت ۵/۱ الی ۲ سانتی متر).
سنگ تراورتن محلات به دلیل متخلخل بودن چسبندگی بالایی با ملات داشته و چگالی ساختمان را کاهش می دهد و در نمای ساختمان های مرتفع کارایی دارد. در هنگام فرآوری با اپوکسی و رزین یکدست و شفاف می‌ شود تا علاوه بر افزایش استحکام سنگ، جلای بیشتری پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *