اطلاعات عمومی, سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

جایگاه سنگ تراورتن در دنیای مدرن

سنگ نما ، ابعاد سنگ نما ، سنگ نما در ساختمان ، سنگ نمای ساختمان ، سنگ ، سنگ نمای استاندارد ، سنگ تراورتن در دنیای مدرن

در این مقاله قصد داریم تا به جایگاه سنگ تراورتن در دنیای مدرن بپردازیم و از کاربردهای بینظیر آن آگاه شویم:

همانطور که میدانید نمای بیرونی ساختمان آخرین چیزی است که در پروژه به آن پرداخته می شود در صورتی که اولین چشم انداز ساختمان است. با پیشرفت تکنولوژی و علوم مهندسی نمای خارجی ساختمان در سبک های مختلف قابل اجرا می باشد.

شاید شما هم از دسته طرفداران معماری مدرن باشید و به دنبال ابزار و مصالح مناسبی برای شکل دهی نمای بیرونی ساختمان باشید، باید بگویم که می توانید از مصالح مختلفی در معماری مدرن در نمای ساختمان استفاده کنید.

اگر بخواهیم به دوام و ماندگاری نقش بنا در حوادثی مانند آتش سوزی توجه کنیم نمای سنگی بهترین گزینه می باشد، اما بعضی از سنگ ها مانند سنگ مرمر سرمای بیشتری را جذب می کند بنابراین نمی تواند مناسب هر اقلیم باشد و اگر به ترکیب رنگ که یکی از مهمترین المان ها در اصول معماری مدرن می باشد توجه کنیم باید سنگی را انتخاب کنیم که شامل رنگ های کرم قهوه ای از تیره تا روشن باشد با این اوصاف اگر بگوییم سنگ تراورتن مناسب ترین انتخاب در معماری مدرن است گزاف نگفته ایم.

سادگی در طرح، ایجاد عمق و فضا سازی، استفاده از خطوط قائم، مستطیلی و مکعبی به جای حجم دایره ای و … از ویژگی های نمای بیرونی ساختمان در معماری و دنیای مدرن به شمار می آید که سنگ تراورتن آنرا دارا می باشد.

سنگ تراورتن مناسب برای استفاده در انواع سبک معماری

جالب است بدانید که سنگ تراورتن نسبت به سنگ مرمر نرمی و انعطاف پذیری بیشتری دارد به همین خاطر قابل استفاده در تمام سبک ها است. وزن مخصوص سنگ ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این سنگ دارای خلل و فرج می باشد همین امر موجب شده که بگوییم عایقی مناسب در برابر سرما و گرما می باشد.

امروزه سبک های مدرن در تمام نقاط جهان همچنین کشور ایران دیده می شود، بنابراین برای سازگاری با محیط و آب و هوای متفاوت انتخاب مصالح مناسب برای نمای بیرونی ساختمان مهم است، سنگ تراورتن در برابر بارش برف و باران مقاومت بالایی دارد یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود انتخاب رنگ در سنگ می باشد مثلاً: در مناطق سردسیر رنگ های تیره تر و مناطق گرمسیر رنگ های روشن بهترین انتخاب در نمای خارجی ساختمان هستند.

چرا سنگ تراورتن آبگرم محلات برای نمای خارجی ساختمان کاربرد دارد؟

سنگ تراورتن آبگرم محلات بعد از استخراج از کوه های به جا مانده از رسوبات آبی به کارخانه های سنگبری منتقل می شود بعد از آن جا در اندازه های ۴۰ سانتی متر برش داده می شود. سنگ ها با مهارت بالایی صیقل داده می شوند به طوری که سطح بیرونی آن مانند آینه شفاف می شود و سطحی که باید به ملات بچسبد دارای حفره های کافی است که از بنا کنده نشود و چسبندگی بهتری داشته باشد و در هر شرایطی امکان ریزش و نفوذ سرما یا گرما به درون ساختمان وجود نداشته باشد. علاوه بر این سنگ از ضخامت قابل توجهی برخوردار است.

متاسفانه در بعضی از سنگ های تراورتن شاهد ایجاد شوره زدگی در قسمت بیرونی سنگ هستیم که از اهمیت بالایی در نمای ساختمان برخوردار است. خوشبختانه در سنگ تراورتن ابگرم محلات هیچگونه شوره زدگی ایجاد نمی شود بنابراین برای مناطق پر بارش مناسب می باشد سنگ تراورتن آب گرم محلات با توجه به هزینه کم در نظافت و نگهداری دوام بالا و قیمت مناسب به صرفه ترین نوع سنگ تراورتن است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *