سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

سنگ تراورتن آبگرم محلات

سنگ تراورتن آبگرم محلات

نمونه هایی از خواص سنگ تراورتن

سنگ های ساختمانی از مصالح مهم در ساختمان سازی هستند. از بین تمام سنگ های ساختمانی تراورتن به دلایل زیادی از پرکاربردترین سنگ ها به حساب می آید. یکی از این دلایل را می‌توان تخلخل موجود در سنگ دانست این خاصیت تراورتن را در برابر انقباض و انبساط، یخ‌زدگی، آتش سوزی و تمام شرایط آب و هوایی مقاوم کرده است. علاوه بر این هگامی‌که تراورتن برای کفپوش انتخاب می‌ شود فرج های سطحی سنگ مانع از سرخوردگی می شوند.

سنگ تراورتن آبگرم محلات

سنگ تراورتن آبگرم محلات

در تراورتن رنگینه های اکسید آهن و عنصر هایی مثل سیلیس و منگنز باعث ایجاد رنگ های قرمز، شکلاتی، کرم، سفید، قهوه ای و … شده است. این سنگ به شکل ابر و بادی نیز دیده می شود هرچه رگه و ناخالصی کمتری در تراورتن یافت شود ارزش کیفی بالاتری دارد و متعاقباً از قیمت بالاتری برخوردار است. این سنگ به صورت چرمی و ساب خورده عرضه می شود.

صادرات سنگ تراورتن

ایران چهارمین کشور تولید کننده سنگ در جهان است. از نمونه آن ها سنگ تراورتن می باشد که در جاهای مختلف ایران وجود دارد و استخراج می شود. از جمله معادنی که تراورتن را تولید می ‌کنند می‌ توان تراورتن آتشکوه، تراورتن آبگرم محلات، تراورتن حاجی آباد، تراورتن عباس آباد، تراورتن رامشه، تراورتن ابیانه، تراورتن سیلور و … را نام برد.
از بین تمام سنگ های تولیدی در ایران ۴ میلیارد تن شامل سنگ نما و سنگ تزئینی می‌شود که به کشورهایی مانند چین، امارات،متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، لهستان، آمریکای جنوبی، استرالیا و ژاپن صادر می شود.

سنگ تراورتن آبگرم محلات چگونه سنگی است؟

یکی از معادن شناخته شده تراورتن معدن سالاری در محلات است. به سنگی که از این معدن استخراج می شود آبگرم محلات می گویند که شباهت بسیاری به تراورتن عباس آباد و تراورتن حاجی آباد دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است.
ساب پذیری بالا، مقاومت زیاد در برابر سرما و گرما، مناسب برای تمام نقاط جغرافیایی، تخلخل مناسب فرآوری منحصر به فرد با مواد با کیفیت اپوکسی و رزین، دارای سنگ با سورت‌ های سوپر تا درجه ۱ و ۲، صیقل پذیری و برش پذیری بالا، دارای ابعاد و ضخامت استاندارد، تنوع رنگی بالا، مناسب برای طرح های کلاسیک، رومی و مدرن و… از ویژگی های سنگ تراورتن آبگرم محلات است.
این معدن با استخراج ماهیانه ۲۰ هزار تن سنگ تراورتن که واقع در جاده آبگرم استان مرکزی هست، بخش زیادی از تولید سنگ تراورتن کشور را بر عهده گرفته است.

ویژگی سنگ تراورتن محلات آبگرم

سنگ های تراورتن استحکام و کیفیت بسیار بالایی دارند و رنگ آن ها روشن بوده و در برابر شرایط آب و هوایی سرد مقاومت بالایی دارند. تنوع سورت و جذب مناسب ملات سیمان از ویژگی های این سنگ باکیفیت است. از آنجایی که این سنگ چسبندگی بالایی دارد در دیواره داخلی و خارجی از سنگ تراورتن محلات آب‌ گرم استفاده می شود. همچنین از کاربرد آن می‌ توان به نمای داخلی و نمای بیرونی ساختمان اشاره کرد. از درجات پایین تر آن در پشت نما و سوله ها استفاده می شود که زیاد در معرض دید نیستند و درجات ضعیف آن در جدول سنگی و درپوش ها کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *