اطلاعات عمومی, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

مزیت های سنگ کف پوش ساختمان

سنگ کف پوش

مزیت های سنگ کف پوش ساختمان : در طی قرون زیادی سنگ طبیعی به عنوان عنصر بهتر برای ساخت کف پوش در همه دنیا مورد کاربرد بوده است. اضافه بر زیبایی بی نهایت آن، احتیاج کم به نگهداری و ماندگاری زیاد آن موجب شده به عنوان یک مورد پایدار برای پوشش کف عنوان شود. در این متن می خواهیم به تفسیر سود های به کار بردن سنگ طبیعی به عنوان کف پوش در مکان های پر رفت و آمد بپردازیم.

سنگ کف پوش

قابلیت ماندگاری و عمر مورد انتظار

کف پوش های متفاوت در طول زمان با سرعت های متفاوت نابود می شوند. سرامیک های مورد کاربرد به عنوان کف پوش گاهی اوقات به پرداخت دوباره احتیاج پیدا می کنند و کیفیت سطح آن ها سریع از بین می رود. در صورتی که، کف پوش های سنگی به زیبایی فرسوده می شوند و می توانند تا قرکن زیادی دارای ماندگاری باشند؛ مثال های تاریخی بسیاری هستند که این موضوع را نمایان می کنند. انجمن ملی سازندگان خانه، عمر سنگ طبیعی به ویژه گرانیت، مرمر و اسلیت را با شرط نگهداری مناسب، در حدود 100 سال پیش بینی می کند.

اگرچه کف پوش سنگی تا پایان عمر ساختمان ماندگاری دارد، ولی عمر آن با پایان ساختمان تمام نمی شود. ماندگاری بالای سنگ طبیعی، آن را به یک ماده ایده آل برای مرمت و کاربرد دوباره در استفاده های مختلف تبدیل کرده است. این قابلیت، نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه های نصب می شود، بلکه هزینه های زیست محیطی را هم کم می کند. زمانی که به سنگ عمر دوباره می دهیم، از مصرف انرژی، آب و مواد مورد احتیاج برای استخراج و فرآوری جلوگیری می شود. همان طور که می بینید هزینه های منابع طبیعی را در جدول 1 آورده ایم. این اعداد نتیجه مطالعات صورت گرفته بر روی سنگ طبیعی توسط دانشگاه تنسی است که در سال 2006 به انجام رسیده. دقت داشته باشید که ارقام حاصل شده بدون حستب کردن انرژی مورد احتیاج برای حمل سنگ از معدن تا کارخانه فرآوری است.

تعمیر و نگهداری

سنگ طبیعی، برخلاف کف پوش وینیل، بتن پوشش دار یا کاشی سرامیک، حاوی رنگ و طرح یک شکل نیست که به دلیل این ویژگی خراش و لک های به وجود آمده بر روی سنگ به سختی قابل فهم هستند و در طرح و رنگ سنگ ناپدید می شوند و همینطور با پرداخت سطحی، می توان قابلیت نمایان شدن خراش ها و آسیب های عمیق را کم کرد. با فرآیند پرداخت به آسانی سنگ تعمیر می شود و در نتیجه در مقایسه با مواد دیگر، دوامی طولانی تر خواهد داشت. قابلیت پرداخت پذیری همراه با ماندگاری زیاد، به معنای احتیاج به تعمیر و نگهداری کمتر سنگ کفپوش ( سنگ کف پوش ) می باشد.

با این وجود، سنگ فرش های مورد کاربرد در مناطق پر رفت و آمد، درآخر به علت عبور و مرور و گرد و خاک، کدر می شوند که برای پاک سازی به نظافت با نظم احتیاج دارند. تاکید می شود برای جلوگیری از ورود ذرات ساینده به ساختمان، جلوی منزل خود پادری به کار ببرید و برای تمیز کردن کامل تر کف پوش های سنگی می توانید محلول های شیمیایی به کار ببرید و موقعی که احتیاج به کف پوش حاوی جلای بیشتر داشتید می توانید با ساب دوباره چنین سطحی را به وجود آورید.

سنگ کف پوش

سنگ کف پوش

هزینه نصب سنگ

هزینه های تقریباً زیاد اجرای کف پوش سنگی موجب می شود تا بعضی طراحان از برگزیدن سنگ برای کف پوش پشیمان شوند و به دنبال مورد های جایگزین دیگری باشند ولی با مقایسه دوام زیاد و احتیاج کم به نگهداری، خواهید دید که سنگ طبیعی از دید اقتصادی به صرفه تر است. مطالعه کل هزینه های صورت گرفته، به سفارش انجمن کاشی آمریکای شمالی نشان داد، با وجودی که سنگ باکیفیت زیاد، مثل مرمر و تراورتن ترکیه، به ترتیب حاوی هزینه نصب 21 و 12/50 دلار بر فوت مربع می باشند( بر خلاف هزینه 10 دلار بر فوت مربعی که برای نصب دیگر محصولات است)، ولی مخارج سالانه نگهداری سنگ کمتر از کف پوش های دیگر است. در اصل، هزینه های نگهداری پوشش های دیگر مثل وینیل ورقه ای و کاشی با ترکیب وینیل بیش از دو برابر هزینه نگهداری کف پوش تراورتن و مرمر می باشد. این نتایج، در جدول شماره 2 نشان داده شده است.

جدول 2 ارائه می دهد که هزینه نگهداری سنگ در طول عمر مورد انتظار خود مناسب است و با در نظر داشتن سود های اقتصادی و فیزیکی سنگ کفپوش ( سنگ کف پوش )، یک مورد عالی برای مکان های پر تردد است. با این وجود، مشخصه های مثبت سنگ طبیعی به اینجا پایان نمی یابد. در اصل، یک سود سوم هم برای سنگ طبیعی وجود دارد: حفظ سلامت هوا در فضاهای بسته حاوی سنگ کف پوش.

کیفیت هوای داخل ساختمان

برخی از کف پوش ها، به علت به وجود آوردن گرد و غبار، مواد آلرژی زا و ترکیبات ارگانیک فرار برای کاربرد در محیط های بسته خوب نیستند و موجب به وجود آمدن آلودگی هوای داخل ساختمان می شوند. گرد و غبار و مواد آلرژی زا می توانند باعث مشکلات تنفسی، پوستی و چشمی شوند. تأثیر تنفس ترکیبات ارگانیک فرار از سردرد تا تحریک تنفسی متفاوت است و بعضی هم سرطان زا کشف شده اند.

ترکیبات ارگانیک فرار که از کف پوش ها ناشی می شوند، بیشتر با مواد به کار برده در تولید، نصب و نگهداری یا تعمیر مرتبط اند تا خود مواد کف پوش. اینجور محصولاتی شامل چسب ها و همچنین پرداخت های شیمیایی مثل پلی اورتان برای چوب جنگلی هستند.

استفاده از سنگ طبیعی از جمع شدن ذرات ریز و تولید ترکیبات ارگانیک فرار جلوگیری می کند. گردوغبار و مواد آلرژی زا، به ویژه موقعی که یک برنامه منظم نظافت صورت می گیرد، بر روی سطح سنگ تجمع نمی کنند. نظافت کف پوش سنگی می تواند با یک محلول صابون ملایم (غیر اسیدی) و آب صورت گیرد و برای رسیدن به یک سطح پر جلا، نیاز به سایش و پرداخت سطحی سنگ است. سنگ به تنهایی فاقد ترکیبات ارگانیک فرار است. حتی ملات و دوغاب مورد احتیاج برای مهار سنگ، موجب کمبود کیفیت هوای داخل ساختمان نمی شوند. بتونه کاری سنگ، اغلب اوقات با ترکیبات غنی از ترکیبات ارگانیک صورت می می گیرد و اصولاً همیشه برای حفاظت در برابر لک و خراش به کار می روند، اما مورد های حاوی ترکیبات ارگانیک فرار کمتر در دسترس هستند و کمتر نیز مورد کاربرد می باشند.

خلاصه

سنگ کف پوش طبیعی حاوی سود های نسبی زیادی در مقایسه با بقیه کف پوش های جایگزین است. مانند هزینه نگهداری حداقل؛ طول عمر طولانی، قابلیت بازیافت و به کرا بردن دوباره و مهم تر از همه، اگر از بتونه کاری با ترکیبات ارگانیک فرار پایین به کار ببریم، سنگ کف پوش طبیعی موجب افت کیفیت هوای داخل ساختمان نیز نمی شود. این خصوصیات موجب می شوند تا سنگ طبیعی به یک مورد عقلانی برای پوشش مکان های پرتردد تبدیل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *