اطلاعات عمومی, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

نکات مهم حفظ و نگهداری از سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی در ایران ، خرید سنگ ساختمانی ، قیمت سنگ ساختمانی ، انواع سنگ ساختمانی ، نگهداری از سنگ ساختمانی

سنگ تراورتن از معدود سنگ هایی است که از آن می توان هم در نمای داخلی ساختمان و هم نمای خارجی استفاده کرد، این سنگ هم جزء بادوام ترین و هم زیباترین سنگ های نما شناخته می شوند که فضای طبیعی به هر دو محیط داخل و خارج ساختمان می بخشند. در این مقاله قصد داریم تا عواملی که باعث آسیب رساندن به سنگ ساختمانی می شوند را یاد بگیریم و به نکات مهم حفظ و نگهداری از سنگ ساختمانی در برابر این آسیب ها بپردازیم.

چه عواملی باعث آسیب به سنگ می شوند؟

قبل از پرداختن به نکات مهم مراقبت و نگهداری از سنگ ها بهتر است بدانیم که این سنگ ها در برابر چه عواملی نیاز به مراقبت دارند:

  • سنگ ها بر اثر رفت و آمد زیاد دچار سائیدگی می شوند.
  • اگر به طور مکرر و به ویژه با مواد اسیدی شسته شوند دچار خوردگی خواهند شد.
  • در صورت کشیدن اجسام تیز روی سنگ تراورتن ممکن است خط و خش روی آن ظاهر شود.
  • در اثر ضربه و یا فشار مازاد ممکن است دچار ترک یا شکستگی شوند.

چگونه می توان از سنگ ها در برابر عوامل آسیب زا محافظت کرد؟

یکی از نکات مراقبت از سنگ ها جلوگیری از شکستن یا ترک خوردن آنها در انبار است، پس بایستی با احتیاط حمل، جابجا و نصب شوند.

سنگ های با تراکم بالا برای مسیرهای پر رفت و آمد انتخاب شوند، همچنین انتخاب سنگ های با قطر مناسب نیز از شکستگی و ترک تا حدود زیادی پیشگیری می کند.

سنگ تراورتن در گروه سنگین ترین کفپوش های ساختمانی ( 2 الی 3 سانتیمتر به صورت تایل برای داخل ساختمان، 3 الی 6 سانتیمتر بعنوان سنگفرش برای خارج ساختمان) به حساب می آید.

سطح سنگ تراورتن آبگرم محلات و یا هر نوع سنگ ساختمانی را از وجود هر نوع آلودگی پاک کنید، در غیر اینصورت از کیفیت سنگ و ظاهر زیبای آن تا حدود زیادی کاسته خواهد شد، برای تمیز کردن سطوحی که سنگ تراورتن در طراحی آنها به کار رفته است ابتدا استفاده از جارو برای زدودن گرد و خاک و سپس به کار بردن آب ولرم و یک تی برای تمیز کردن لکه ها توصیه می شود، به منظور ضدعفونی کردن سنگ تراورتن ابگرم محلات کافیست یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی را داخل سه لیتر آب ریخته و با یک تی نرم روی سنگ ها بکشید، سپس با یک دستمال نرم سطح سنگ را به طور کامل خشک کنید.

درزهای سنگ تراورتن به کار رفته در کف یا نما را می توانید با مقداری مخلوط جوش شیرین و آب تمیز کنید، سعی کنید به دوغاب ببین درزها آسیب نرسانید.

نکات کلی در رابطه با مراقبت و نگهداری از سنگ ساختمانی
  • استفاده از آبلیمو و آمونیاک برای پاک کردن سنگ هایی چون سنگ گرانیتی ممنوع است.
  • همیشه سنگ های ساختمانی را خشک نگاه دارید چرا که باعث ظاهر شدن لکه هایی روی سنگ نما می شود
  • سنگ های متخلخل چون سنگ تراورتن ممکن است در اثر شستشوی بیش از حد آب در آنها نفوذ کرده و باعث تخریب سنگ شوند پس در تمیزکردن آنها دقت لازم را به خرج دهید.
  • از پارچه های نرم و لطیف و یا اسفنج برای شستن سنگ ها استفاده کنید.
  • چنانچه مدت زمان زیادی از نصب سنگ های شما گذشته است می توانید به منظور تمیز کردن آنها از روش های دیگری چون صیقلی کردن و سنگ سابی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *