اطلاعات عمومی, سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

از کانی شناسی سنگ تراورتن چه می دانید؟

سنگ های ساختمانی ، کانی شناسی سنگ تراورتن

در این مقاله به کانی شناسی سنگ تراورتن خواهیم پرداخت. تراورتن سنگی است که از تجمع مواد معدنی کلسیت کریستال ساخته می شود. سنگ تراورتن کرم مایل به سفید در نوع خود بسیار مرغوب است.

ناخالصی ها در این سنگ باعث ایجاد رنگ های گوناگون و اختلاف مقاومت می شود این تغییرات فیزیکی سنگ به رنگ هایی مانند:

قهوه ای، زرد و قرمز (به دلیل وجود ناخالصی اکسید آهن و منیزیم)، مایل به آبی، خاکستری و سیاه (به دلیل ناخالصی کربن) نشان می دهند.

علاوه بر این ناخالصی هایی مانند سیلیس و کانی های رسی نیز در سنگ دیده می شود. اما در کل تراورتن بیشتر به رنگ های سفید کرم و خاکستری شفاف در می آید.

ناگفته نماند که بروز ناخالصی در تراورتن ترکیبات رنگی زیبایی را پدید می آورد و قابلیت برش در دو جهت مختلف در اشکال vin_cut موج دار و cross_cut بی موج را به سنگ می دهد.

شکل تراورتن بیموج و موجدار

ظاهر تراورتن ها به نوع برش آن هم بستگی دارد، مثلاً وقتی کپه سنگ به صورت عمود بر موج های آن برش داده می شود خطوط سنگ به شکل موازی بر روی آن دیده می شود که به آن بی راه یا موج دار یا vein_cut می گویند.

در اشکال بی موج بی راه یا cross_cut به دلیل برش موازی سنگ به نقش ابر و باد در می آید.

معمولاً تراورتن بی موج محکم تر از شکل موج دار آن است.

کانی شناسی سنگ تراورتن بسیار حائظ اهمیت است ، همچنین در ادامه به شناسایی بهترین سنگ تراورتن خواهیم پرداخت.

سنگ تراورتن آبگرم محلات در اشکال موج دار و بی موج

سنگ تراورتن ابگرم محلات در رنگ های کرم مایل به سفید کرم، بژ، عسلی و شکلاتی عرضه می شود که در دو سبک مدرن و کلاسیک قابل استفاده است. می بینیم که این تراورتن قابلیت فرآوری به صورت های موج دار و بی موج وجود دارد. سنک به عرض 40 سانتی متر برش داده می شود و در نهایت به خوبی با پولیش صاف و شفاف می شود تا زیبایی بخش نمای بیرونی ساختمان شود. تخلخل این سنگ چسبندگی آن را با ملات بیشتر می کند و عایق حرارتی، صوتی خوبی است. سنگ تراورتن آبگرم محلات با بهترین مواد اپوکسی و رزین کاری می شود در این صورت مقاومت بالاتری پیدا می کند و جذب آب را کاهش می دهد. سبکی آن وزن نهایی ساختمان را نسبت به سایر سنگ ها کم تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *