اطلاعات عمومی, سنگ تراورتن, سنگ های ساختمانی, مقالات سایت

ایران صاحب ثروت عظیم ذخایر سنگ تراورتن

استخراج سنگ های ساختمانی - خرید سنگ ، ذخایر سنگ تراورتن

تراورتن سنگی است که با ترکیبات رسوبی و شیمیایی به صورت لایه لایه تشکیل می شود. بیشترین میزان تراورتن در کشور های ترکیه، ایتالیا، ایران، آمریکا و مکزیک یافت می شود. بله ایران یکی از کشورهای صاحب ثروت ذخایر معدنی سنگ تراورتن است. نکته جالب اینکه ثروت معدنی تراورتن در ایران بالغ بر ۱۸۰ میلیون تن برآورد شده است. البته این سنگ ۱۰٪ از سنگ های تزئینی ایران را شامل می شود. این سنگ خارا در نقاط مختلف ایران پراکنده شده است، معروف ترین تراورتن ها در استان های مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان یافت می شود. در مجموع این استان ها ۶۹٪ تراورتن ایران را تامین می کنند. یکی از معروف ترین سنگ ها تراورتن اسفنجی است این سنگ در معادن شهرستان محلات وجود دارد که بخش وسیعی از تراورتن ایران را در بر گرفته است.

تراورتن مقاوم ترین سنگ ساختمانی

کوه های برافراشته ی ایران شکوه را در دل خود پرورش داده اند. حالا با گذشت زمان و رشد روز افزون دانش انسانی دست ما به دستان توانگر طبیعت رسیده است. تا بتوانیم با این زیبایی خانه های خود را بیاراییم. وقتی از زیبایی سخن می گوییم به همراه آن لطافت و شکنندگی به ذهنمان خطور می کند، اما همیشه هم اینطور نیست، مثلاً: سنگ تراورتن نمونه ای از آن است که به مقاومت و استحکام آن معروف می باشد.
سنگ های تراورتن با چین خوردگی های کم و جوان دست ما را باز گذاشته اند تا شاهد میزان کوب و پلاک دهی بالاتری به نسبت سایر سنگ ها باشیم همچنین این سنگ مقاوم قدرت انعطاف پذیری بالایی دارد که می توانیم به آسانی کار برش دهی و ساب را به صورت انبوه و شفاف رو آن پیاده کنیم. سنگ تراورتن مقاوم ترین و زیباترین سنگ تزئینی در جهان و ایران است.

وسعت ذخایر معدنی سنگ تراورتن آبگرم محلات

همانطور که گفتیم ایران بخش عظیمی از ذخایر تراورتن را در برگرفته است. از این میزان شهرستان محلات ۱۲% سنگ تراورتن جهان را وسعت داده است. به طور کل معادن سنگی محلات ۲۴/۲ کیلومتر مربع متراژ دارد. طبق آخرین برآوردها که در سال ۹۲ انجام شده بود سالانه ۸۰,۰۰۰ تن تراورتن از معادن محلات استخراج می شود. خوب است بدانید تا سال ۱۳۷۲ به روش آتشباری از این معدن استخراج می شد و از آن زمان به بعد به روش سیم برش الماس این کار صورت می گیرد. سنگ تراورتن آبگرم محلات به شکل کوپ های بزرگ استخراج می شود تا از آنجا روانه کارگاه های سنگبری شود.

با وجود مرغوبیت و کمترین ناخالصی سنگ آبگرم محلات که در رنگ های کرم روشن تا تیره است به آسانی مورد ساب و برش قرار می گیرد این سنگ به دلیل تخلخل چسبندگی بالایی با ملات دارد، همچنین سبک بودن سنگ باعث می شود که از عدم ریزش آن اطمینان داشته باشیم. از ویژگی های بارز و منحصر به فرد تراورتن آبگرم محلات عدم شوره زدگی در شرایط آب و هوایی مرطوب می باشد سنگ تراورتن ابگرم محلات با وجود استحکام و زیبایی به قیمت های مناسبی عرضه می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *